ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΜΟΛΥΣΜΑΤΙΚΗ ΤΕΡΜΙΝΘΟΣ

Η μολυσματική τέρμινθος είναι μια συχνή ιογενής δερματοπάθεια που προκαλείται από τον ιό Molluscum Contagium Virus (MCV). Εμφανίζεται στα ανώτερα στρώματα της επιδερμίδας και προκαλεί δερματικές αλλοιώσεις. Ο ιός διακρίνεται σε τέσσερις διαφορετικούς τύπους: MCV-1, MCV-2, MCV-3, MCV-4

Από αυτούς, ο πιο συχνός είναι ο MCV-1, ενώ ο MCV-2 παρουσιάζεται με μεγαλύτερη συχνότητα σε ενήλικες και είναι μεταδιδόμενος.

Η μολυσματική τέρμινθος εκδηλώνεται σε άτομα κάθε ηλικίας αλλά κατά βάση σε μικρά παιδιά, ενήλικες και άτομα με εξασθενημένο ανοσοποιητικό σύστημα.

Μπορεί να μεταδοθεί τόσο με την επαφή όσο και με τη δερματική επαφή, τη χρήση μολυσμένων αντικειμένων αλλά και τον αυτοενοφθαλμισμό, όταν δηλαδή ο ασθενής μεταφέρει τη μόλυνση στον εαυτό του αγγίζοντας μια μολυσμένη περιοχή και στη συνέχεια μια υγιή.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΜΟΛΥΣΜΑΤΙΚΗΣ ΤΕΡΜΙΝΘΟΥ

Τα συμπτώματα της μολυσματικής τερμίνθου, εκδηλώνονται συνήθως σε διάστημα 2-7 εβδομάδων από τη στιγμή της μόλυνσης, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι δεν μπορεί το διάστημα να είναι και μεγαλύτερο.

Όταν η νόσος προσβάλλει παιδιά, τα συμπτώματα εμφανίζονται στο πρόσωπο και τον κορμό, ενώ στους ενήλικες εντοπίζονται συνήθως στα γεννητικά όργανα και τον πρωκτό, στην εσωτερική πλευρά των μηρών και στην κοιλιά.

Εκδηλώνεται με σπυράκια μικρής διαμέτρου σε σχήμα μαργαριταριού ή σπίλου. Πρόκειται για λευκές ή ροζ ομφαλωτές βλατίδες που περιέχουν ένα παχύρρευστο υλικό (σωμάτιο της τερμίνθου) και στις περισσότερες περιπτώσεις δεν προκαλούν πόνο παρά μόνο όταν υπάρχει μόλυνση ή φλεγμονή. Ο αριθμός τους κυμαίνεται από 10 έως 20, αν και σε άτομα με αδύναμο ανοσοποιητικό σύστημα αυτός ο αριθμός μπορεί να αυξηθεί.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΜΟΛΥΣΜΑΤΙΚΗΣ ΤΕΡΜΙΝΘΟΥ

Σε αντίθεση με άλλους ιούς που παραμένουν σε λανθάνουσα κατάσταση μέσα στον οργανισμό και υπάρχει πιθανότητα να υποτροπιάσουν στο μέλλον, η τέρμινθος μπορεί να αντιμετωπιστεί αποτελεσματικά και να εξαλειφθεί με την εφαρμογή της κατάλληλης θεραπείας.

Σε αρκετές περιπτώσεις η θεραπεία της νόσου δεν κρίνεται απαραίτητη καθώς αυτή μπορεί να υποχωρήσει από μόνη της μέσα σε 12-18 μήνες χωρίς να αφήσει ουλές. Συνήθως βέβαια προτείνεται μια σειρά από θεραπευτικές μεθόδους που συμβάλλουν στον αποτελεσματικό περιορισμό της μετάδοσης του ιού και την οριστική εξάλειψή του.

Σ’ αυτές τις μεθόδους περιλαμβάνονται:

• Τοπική θεραπεία με χορήγηση κρεμών
• Κρυοθεραπεία
• Διαθερμοπηξία
• Χειρουργική αφαίρεση
• Laser Διοξειδίου του Άνθρακα (CO2 Laser)

Συχνά απαιτείται η επανάληψη της θεραπείας λόγω κινδύνου επανεμφάνισης της νόσου.

Για την καλύτερη προστασία από το κίνδυνο μόλυνσης προτείνονται τα εξής μέτρα:

• Ενίσχυση του ανοσοποιητικού συστήματος με φυσικούς τρόπους (σωστός ύπνος, ισορροπημένη διατροφή, λήψη βιταμινών, κ.λπ.)
• Προσοχή με την άμμο και το νερό στις παραλίες
• Προσοχή στη χρήση αντικειμένων (π.χ. πετσέτες) σε περιοχές, όπως τα κολυμβητήρια, τα κλειστά γυμναστήρια ή οι πισίνες

Η ιατρός Μαρία Τσικελούδη χάρη στη μακρόχρονη εμπειρία της, προτείνει αποτελεσματικές θεραπευτικές λύσεις για κάθε ασθενή, λαμβάνοντας υπόψη στοιχεία όπως η ηλικία του, η πορεία της νόσου, η κλινική της εικόνα και αρκετές ακόμη παραμέτρους.