ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΜΕΛΑΣΜΑ

Το μέλασμα είναι μια δερματική δυσχρωμία που οφείλεται στην υπερβολική έκκριση μελανίνης στα βαθύτερα στρώματα της επιδερμίδας.
Πρόκειται για δερματικές βλάβες που εμφανίζονται με τη μορφή κηλίδων γκριζο-κυανού ή καφέ χρώματος και έχουν ασαφή όρια.
Εντοπίζονται κυρίως σε περιοχές του προσώπου, όπως το μέτωπο, τα μάγουλα, το άνω χείλος και η μύτη.
Στη συντριπτική πλειονότητα των περιπτώσεων (περίπου στο 90%) η πάθηση εμφανίζεται σε γυναίκες, και γίνεται πιο εμφανής κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

ΑΙΤΙΑ ΜΕΛΑΣΜΑΤΟΣ

Τα αίτια που οδηγούν στη δημιουργία μελάσματος δεν είναι απολύτως σαφή καθώς φαίνεται πως η πάθηση επηρεάζεται από ένα συνδυασμό παραγόντων.

Πιο αναλυτικά, υπεύθυνοι παράγοντες θεωρούνται:
•Η χρόνια έκθεση σε ηλιακή ακτινοβολία χωρίς αντηλιακή προστασία. Η έκθεση δρα σωρευτικά στο δέρμα με αποτέλεσμα να προκαλούνται τέτοιες δυσχρωμίες.
•Ορμονικές  αλλαγές κατά τη διάρκεια της κύησης μπορεί να προκαλέσουν την εμφάνιση μελάσματος, το οποίο τότε καλείται και η «μάσκα της εγκυμοσύνης».
•Κληρονομικοί λόγοι: η προδιάθεση σε άτομα με οικογενειακό ιστορικό μελάσματος αυξάνει τις πιθανότητες νόσησης.
•Σκούροι φωτότυποι

Παράλληλα, παράγοντες που μπορεί να οδηγήσουν σε μέλασμα είναι ακόμη:
•Μη αποτελεσματική ηλιακή προστασία μετά από διενέργεια χημικού peeling
•Τραυματισμός, έγκαυμα, φλεγμονή στο δέρμα ή ακμή που δεν αντιμετωπίστηκε άμεσα
•Έλλειψη σιδήρου και μαγνησίου βιταμίνης C
•Αφυδατωμένο δέρμα

ΜΟΡΦΕΣ ΜΕΛΑΣΜΑΤΟΣ

Ανάλογα με την περιοχή στην οποία εμφανίζεται το μέλασμα μπορεί να έχει κάποια από τις εξής μορφές:
Κεντροπροσωπική μορφή: είναι ο πιο κοινός τύπος μελάσματος. Εμφανίζεται στο μέτωπο, τη μύτη, το πηγούνι, τις παρειές και το άνω χείλος.
Παρειακή μορφή: εξίσου συχνή κατηγορία. Επικεντρώνεται στη μύτη και τις παρειές.
Κάτω γναθιαία μορφή: όπως μαρτυρά και το όνομα της εμφανίζεται στην περιοχή της κάτω γνάθου.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΜΕΛΑΣΜΑΤΟΣ

Όπως έχει ήδη σημειωθεί παραπάνω το μέλασμα εμφανίζεται ως συμμετρική κηλίδα με ασαφή όρια και χρώμα καφέ ή γκριζο-κυανό.
Δεν προκαλεί περαιτέρω συμπτώματα, όπως πόνο, κνησμό ή κάποια άλλη ενόχληση.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΜΕΛΑΣΜΑΤΟΣ

Για την αποτελεσματική θεραπεία του μελάσματος χρησιμοποιούνται διάφορες θεραπευτικές προσεγγίσεις. Ωστόσο το μέλασμα είναι αρκετά ανθεκτικό σε αυτές καθώς δεν μπορεί να εξαφανιστεί πλήρως και συχνά επανεμφανίζεται σε πιο ευαίσθητα δέρματα.
Στις υπάρχουσες θεραπείες συγκαταλέγονται:
•Ειδικές κρέμες που περιέχουν υδροκινόνη και έχουν αποχρωματική δράση ενάντια στις βλάβες
•Θεραπεία laser
•Χημικά peelings που έχουν απολεπιστική δράση και ενισχύουν την ανάπλαση του δέρματος, μειώνοντας την έκταση της βλάβης
•Δερμοαπόξεση που μειώνει τις δυσχρωμίες αφαιρώντας την εξωτερική στιβάδα του δέρματος

Το μοναδικό μέτρο που ενδέχεται να μειώσει τις πιθανότητες εμφάνισης μελάσματος είναι η αποφυγή έκθεσης στον ήλιο. Όταν αυτό δεν είναι εφικτό, φροντίστε να προστατεύεστε αποτελεσματικά με:
•Αντηλιακό με υψηλό δείκτη προστασίας
•Γυαλιά ηλίου
•Καπέλο

Ανάλογα με την έκταση και το είδος της βλάβης, η ιατρός Μαρία Τσικελούδη θα προτείνει και την αντίστοιχη θεραπεία με στόχο την όσο το δυνατόν καλύτερη αντιμετώπιση του προβλήματος.