1. ΤΡΙΧΟΠΤΩΣΗ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΤΡΙΧΟΠΤΩΣΗ

Τριχόπτωση είναι, όπως μαρτυρά και η ίδια η λέξη, η πτώση των τριχών του κεφαλής σε αριθμό μεγαλύτερο του φυσιολογικού που είναι έως 100 τρίχες την ημέρα. Πρόκειται για ένα φαινόμενο, το οποίο αντιμετωπίζουν τόσο άνδρες, όσο και γυναίκες.
Στους άνδρες είναι πολύ συχνή η ανδρογενετική αλωπεκία που προκαλείται κυρίως από γενετικούς παράγοντες.Στις γυναίκες από την άλλη, η τριχόπτωση μπορεί να οφείλεται σε ανεπάρκεια σιδήρου ή φεριτίνης, έλλειψη φυλλικού οξέος ή σε κάποια δυσλειτουργία του θυρεοειδούς. Είναι επίσης πιθανό η τριχόπτωση να προκληθεί λόγω ορμονικών διαταραχών.

ΜΟΡΦΕΣ ΤΡΙΧΟΠΤΩΣΗΣ

Ακούσια: αποτελεί περίπτωση φυσιολογικής τριχόπτωσης που προκαλείται από την πάροδο του χρόνου που μειώνει αντίστοιχα και την ταχύτητα ανάπτυξης των τριχών.
Διάχυτη: πρόκειται για ένα είδος τριχόπτωσης που εμφανίζεται ύστερα από εγχειρήσεις, εγκυμοσύνες, υποθυρεοειδισμό, αλλαγές στη διατροφή, κ.λπ..
Ουλωτική: είναι μια πιο σπάνια μορφή τριχόπτωσης με μόνιμο χαρακτήρα. Προκαλείται από φλεγμονώδεις παθήσεις, όπως η ακμή, η θυλακίτιδα, ο λύκος, κ.λπ..

ΑΙΤΙΑ ΤΡΙΧΟΠΤΩΣΗΣ

Η τριχόπτωση μπορεί να προκληθεί από διάφορους παράγοντες, οι κυριότεροι από τους οποίους είναι:
    • Διατροφή
    • Κληρονομικότητα
    • Ορμονικές διαταραχές
    • Εγκυμοσύνη
    • Χορήγηση συγκεκριμένης φαρμακευτικής αγωγής
    • Παθήσεις του τριχωτού της κεφαλής
    • Αυξημένο άγχος
    • Προϊόντα περιποίησης μαλλιών κακής ποιότητας
    • Υπερβολικό λούσιμο & πλύσιμο μαλλιών

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΤΡΙΧΟΠΤΩΣΗΣ

Τα συμπτώματα της τριχόπτωσης διαφέρουν από ασθενή σε ασθενή καθώς μπορεί να έχουν περιορισμένες ή πιο εκτεταμένες επιπτώσεις, να είναι μόνιμα ή παροδικά, ήπια ή πιο έντονα.
Κάποια από τα συμπτώματα που εμφανίζονται είναι:
    • Αραίωση των τριχών στην κορυφή του κεφαλιού
    • Φαλάκρα σε κυκλικό σχήμα (κέρμα)
    • Απότομη πτώση ή αραίωση των μαλλιών
    • Τριχόπτωση σε ολόκληρο το σώμα

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΡΙΧΟΠΤΩΣΗΣ

Υπάρχουν διάφορες θεραπευτικές προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση της τριχόπτωσης:
    • Φαρμακευτική αγωγή (ντουταστερίδη, φιναστερίδη)
    • Τοπική θεραπεία (σκευάσματα μινοξιδίλης)
    • Θεραπεία με αντι-ανδρογόνα
    • Χρήση εξειδικευμένων σαμπουάν
    • Θεραπεία με αυτόλογους αυξητικούς παράγοντες

2. ΓΥΡΟΕΙΔΗΣ ΑΛΩΠΕΚΙΑ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΓΥΡΟΕΙΔΗΣ ΑΛΩΠΕΚΙΑ

Η γυροειδής αλωπεκία είναι ένα αυτοάνοσο νόσημα που προσβάλλει τα τριχοθυλάκια, τα οποία είναι υπεύθυνα για την ανάπτυξη της τρίχας. Δεν είναι γνωστό γιατί προκαλείται αυτή η βλάβη στα θυλάκια, ωστόσο είναι παροδική.
Αυτή η μορφή τριχόπτωσης μπορεί να προσβάλλει και τα δύο φύλα σε κάθε ηλικία.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΓΥΡΟΕΙΔΟΥΣ ΑΛΩΠΕΚΙΑΣ

• Τμηματική απώλεια τριχών, η οποία εμφανίζεται με τη μορφή «κενών» στο τριχωτό της κεφαλής αλλά και στα φρύδια, τα βλέφαρα και τα γένια.
    • Αυξημένη απώλεια μαλλιών: ένα πιο σπάνιο φαινόμενο είναι η ολική απώλεια τριχών στο κεφάλι ή και σε ολόκληρο το σώμα.
    • Αλλοιώσεις στα νύχια: βοθρίες, κηλίδες λευκού χρώματος, τραχιά επιφάνεια, ευθρυπτότητα.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΓΥΡΟΕΙΔΟΥΣ ΑΛΩΠΕΚΙΑΣ

Στις περισσότερες περιπτώσεις η νόσος θεραπεύεται χωρίς κάποια αγωγή μέσα σε διάστημα 2 χρόνων.
Βέβαια για την καλύτερη αντιμετώπιση της κατάστασης και την ταχύτερη ανάπτυξη των τριχών, μπορεί να χορηγηθούν τα εξής:
    • Κορτικοστεροειδή (από του στόματος/ τοπικά/ σε ενέσιμη μορφή)
    • Μινοξιδίλη
    • Ανθραλίνη
    • Τοπική ανοσοτροποποιητική αγωγή
    • Ανοσοδιεγερτική αγωγή με χημικές ερεθιστικές ουσίες
    • Φωτοδυναμική θεραπεία
    • Αυτόλογη μεσοθεραπεία

3. ΑΝΔΡΟΓΕΝΕΤΙΚΗ ΑΛΩΠΕΚΙΑ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΝΔΡΟΓΕΝΕΤΙΚΗ ΑΛΩΠΕΚΙΑ

Πρόκειται για μία από τις πιο κοινές περιπτώσεις απώλειας τριχών που προσβάλλει και τα δύο φύλα, ωστόσο φαίνεται πως στους άνδρες εμφανίζεται πιο συχνά.
Οφείλεται κυρίως στην αλληλεπίδραση γενετικών και ορμονικών παραγόντων.
Στους άνδρες εμφανίζεται στους κροτάφους και στο μπροστινό μέρος του τριχωτού της κεφαλής.
Στις γυναίκες από την άλλη δεν προσβάλλει τις περιφερειακές περιοχές αλλά μόνο το κεντρικό μέρος του κεφαλιού.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΑΝΔΡΟΓΕΝΕΤΙΚΗΣ ΑΛΩΠΕΚΙΑΣ

• Σταδιακή απώλεια μαλλιών
    • Τρίχες με διαφορετικά μήκη και πλάτη

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΑΝΔΡΟΓΕΝΕΤΙΚΗΣ ΑΛΩΠΕΚΙΑΣ

• Μινοξιδίλη
    • Φιναστερίδη

4. ΠΙΤΥΡΙΔΑ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΠΙΤΥΡΙΔΑ

Πιτυρίδα καλείται η απολέπιση των νεκρών κυττάρων από την επιφάνεια της επιδερμίδας που εμφανίζεται με τη μορφή λευκών νιφάδων σε τριχωτά της κεφαλής με αυξημένη λιπαρότητα.
Μπορεί να προσβάλλει άνδρες και γυναίκες οποιασδήποτε ηλικίας, ωστόσο πιο συχνά εμφανίζεται κατά την εφηβική ηλικία.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΠΙΤΥΡΙΔΑΣ

Οι ήπιες μορφές της πιτυρίδας αντιμετωπίζονται με τη χρήση εξειδικευμένων σαμπουάν που συνήθως περιέχουν zinc pyrithione ή selenium oxide.

5. ΣΜΗΓΜΑΤΟΡΡΟΙΑ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΣΜΗΓΜΑΤΟΡΡΟΙΑ

Σμηγματόρροια είναι η αυξημένη παραγωγή σμήγματος στο κεφάλι. Εμφανίζεται συχνότερα σε εφήβους και με το πέρασμα του χρόνου υποχωρεί.
Δεν προκαλεί άλλα συμπτώματα, όπως ερεθισμό, πόνο ή κνησμό.

6. ΣΜΗΓΜΑΤΟΡΡΟΪΚΗ ΔΕΡΜΑΤΙΤΙΔΑ

ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΣΜΗΓΜΑΤΟΡΡΟΪΚΗ ΔΕΡΜΑΤΙΤΙΔΑ

Είναι μια φλεγμονώδης πάθηση του δέρματος που μπορεί να προσβάλλει το πρόσωπο και το τριχωτό της κεφαλής.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΣΜΗΓΜΑΤΟΡΡΟΪΚΗΣ ΔΕΡΜΑΤΙΤΙΔΑΣ

• Αυξημένη λιπαρότητα
    • Νιφάδες κίτρινου χρώματος που εξελίσσονται σε κρούστες
    • Κνησμός

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΣΜΗΓΜΑΤΟΡΡΟΪΚΗΣ ΔΕΡΜΑΤΙΤΙΔΑΣ

Ανάλογα με την ηλικία και την έκταση της πάθησης προτείνεται και το αντίστοιχο σαμπουάν ή φαρμακευτικό σκεύασμα.

Για την καλύτερη αντιμετώπιση από κάθε πάθηση τριχών, καλό θα ήταν να ακολουθείτε τα παρακάτω βήματα:
    • Σωστή διατροφή
    • Περιορισμός του άγχους
    • Παρακολούθηση ορμονικών ζητημάτων, π.χ. σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών, θυρεοειδής, κ.λπ.
    • Σωστή ρουτίνα περιποίησης μαλλιών με αξιόπιστα προϊόντα και αποφυγή υπερβολικού λουσίματος και στεγνώματος
    • Σε περίπτωση παρατήρησης απώλειας τριχών, επικοινωνήστε με τον ιατρό σας καθώς η άμεση θεραπεία του προβλήματος μπορεί να συμβάλλει στην ταχύτερη και αποτελεσματικότερη αντιμετώπιση του

Η ιατρός Μαρία Τσικελούδη εξετάζει κάθε περίπτωση τριχόπτωσης με προσοχή και ανάλογα με το είδος, την έκταση και την κλινική εικόνα του ασθενούς, προτείνει και την αντίστοιχη θεραπεία.