ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΡΟΔΟΧΡΟΥΣ ΝΟΣΟΣ

Η ροδόχρους νόσος, γνωστή και ως ροδόχρους ακμή ή ακμή ενηλίκων, είναι μια συνήθης, φλεγμονώδης δερματική πάθηση που επηρεάζει όλους τους τύπους δέρματος, κυρίως όμως τα πιο ανοιχτόχρωμα δέρματα και προσβάλλει περισσότερο τις γυναίκες ηλικιών 40-60 ετών.

Πρόκειται για μια χρόνια νόσο, η ένταση της οποίας διαφέρει από άτομο σε άτομο, ενώ εντοπίζεται κυρίως στα μάγουλα, το μέτωπο, το πιγούνι και τη μύτη.

Χαρακτηρίζεται από έντονη και επίμονη ερυθρότητα που προκαλείται από τη διαστολή των αιμοφόρων αγγείων και σπυράκια με ή χωρίς πύον παρόμοια με αυτά της ακμής.

ΑΙΤΙΑ ΡΟΔΟΧΡΟΥ ΝΟΣΟΥ

Οι παράγοντες που προκαλούν τη ροδόχρου νόσο δεν έχουν ακόμη αποσαφηνιστεί. Ωστόσο γενετικοί, ανοσολογικοί και περιβαλλοντικοί παράγοντες φαίνεται να παίζουν σημαντικό ρόλο στην πρόκληση και επιδείνωση της.

Παράγοντες που οδηγούν σε έξαρση είναι:

• Αλκοόλ
• Κάπνισμα
• Έντονη άσκηση
• Υψηλές/ χαμηλές θερμοκρασίες
• Πικάντικα φαγητά
• Ζεστά ροφήματα
• Άγχος
• Συνεχόμενη έκθεση στον ήλιο

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΡΟΔΟΧΡΟΥ ΝΟΣΟΥ

• Έντονη ερυθρότητα
• Ευαίσθητο δέρμα με αίσθημα κνησμού & καύσου
• Ευρυαγγείες
• Σπυράκια με ή χωρίς πύον
• Μεγέθυνση μύτης (ρινόφυμα) ή διόγκωση της περιοχής στο πιγούνι
• Προβλήματα όρασης

ΜΟΡΦΕΣ ΡΟΔΟΧΡΟΥ ΝΟΣΟΥ

Υπάρχουν 4 υπο-τύποι:

• Ερυθηματολαγγειακή Ροδόχρους Ακμή: εκδηλώνεται με παροδική ερυθρότητα που εντείνεται με το πέρασμα του χρόνου.
• Βλατιδοφλυκταινώδης Ροδόχρους Ακμή: εμφανίζεται με ερύθημα και κόκκινα σπυράκια με ή χωρίς πύον.
• Οζώδης Ροδόχρους Ακμή: προκαλεί οίδημα, διόγκωση και παραμόρφωση προσώπου στην περιοχή της μύτης, στο πιγούνι, το μέτωπο και τα βλέφαρα.
• Οφθαλμική Ροδόχρους Ακμή: εκδηλώνεται με έντονη ερυθρότητα και διαστολή των αιμοφόρων αγγείων σε βλέφαρα και μάτια. Μπορεί να προκαλέσει περαιτέρω προβλήματα, όπως επιπεφυκίτιδα, κερατίτιδα, βλεφαρίτιδα και χαλάζιο.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΡΟΔΟΧΡΟΥ ΝΟΣΟΥ

Η ροδόχρους νόσος δεν μπορεί να θεραπευτεί οριστικά, υπάρχουν όμως αρκετές θεραπείες που μπορούν να συμβάλλουν στην αντιμετώπιση της.

• Τοπική Θεραπεία:
Η μετρονιδαζόλη, το αζελαϊκό οξύ, η ιβερμεκτίνη και οι αναστολείς καλσινευρίνης είναι τοπικές θεραπείες που μπορούν να εφαρμοστούν τοπικά στις περιοχές με έντονα συμπτώματα. Συνήθως χρειάζονται περίπου 8 εβδομάδες για εμφανή αποτελέσματα.
• Αντιβιοτικά από του στόματος:
• Τετρακυκλίνη
• Κλινδαμυκίνη
• Οξυτετρακυκλίνη
• Δοξυκυκλίνη
• Ερυθρομυκίνη
• Θεραπεία Laser για τις ευρυαγγείες
• Χημικό Peeling

• Προστατεύστε το δέρμα σας από τον ήλιο με εφαρμογή και συχνή ανανέωση αντηλιακού με δείκτη προστασίας τουλάχιστον 30.
• Αποφύγετε να τρίβετε ή να κάνετε απολέπιση στο δέρμα σας καθώς το πλένετε.
• Αποφύγετε σαπούνια και ενυδατικές με έντονα αρώματα.
• Χρησιμοποιήστε φαρμακευτικό υποκατάστατο σαπουνιού για τον καθαρισμό του προσώπου σας.
• Αποφύγετε το αλκοόλ, το κάπνισμα και τα καυτερά φαγητά.
• Σε περίπτωση που αντιμετωπίζετε κάποιο πρόβλημα με τα μάτια σας, συμβουλευτείτε άμεσα έναν οφθαλμίατρο.

Χάρη στη μακρόχρονη εμπειρία της, η ιατρός Μαρία Τσικελούδη είναι σε θέση να προτείνει αποτελεσματικές θεραπευτικές λύσεις που στόχο έχουν την άμεση και όσο το δυνατόν καλύτερη αντιμετώπιση της πάθησης.