ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΑΚΜΗ

Η ακμή είναι μια δερματική πάθηση που συνήθως εμφανίζεται στην περίοδο της εφηβείας χωρίς να αποκλείεται όμως η εκδήλωσή της και στην ενήλικη ζωή. Οι περιοχές που επηρεάζει κυρίως είναι το πρόσωπο, ο λαιμός, το στήθος, και η πλάτη.

ΑΙΤΙΑ ΑΚΜΗΣ

Η ακμή προκαλείται από έναν συνδυασμό ορμονικών, γενετικών και περιβαλλοντικών παραγόντων:

• Ορμονικές αλλαγές που επηρεάζουν τους σμηγματογόνους αδένες και οδηγούν στην υπερλειτουργία τους(π.χ. στην εφηβεία ή στην περίπτωση του συνδρόμου πολυκυστικών ωοθηκών). Η συσσώρευση σμήγματος και νεκρών κυττάρων οδηγεί σε φραγή των πόρων του δέρματος και δημιουργία λευκών και μαύρων στιγμάτων. Παράλληλα η αυξημένη λιπαρότητα της επιδερμίδας ευνοεί την ανάπτυξη του βακτηριδίου Cutibacterium acnes που μπορεί να προκαλέσει κόκκινα σπυράκια με πύον.
  • Αυξημένο άγχος
  • Λήψη ορισμένων φαρμάκων και αναβολικών
  • Χρήση καλλυντικών προϊόντων κακής ποιότητας με βάση το πετρέλαιο ή το λάδι
  • Διατροφή - έχει υποστηριχθεί ότι τα γαλακτοκομικά προϊόντα και η διατροφή υψηλού γλυκαιμικού δείκτη μπορούν να επιβαρύνουν την ακμή

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΑΚΜΗΣ

Τα κυριότερα συμπτώματα της ακμής είναι:

• Λιπαρό δέρμα
  • Μαύρα στίγματα (ανοιχτοί φαγέσωρες)
  • Λευκά στίγματα (κλειστοί φαγέσωρες)
  • Βλατίδες
  • Φλύκταινες
  • Κύστεις
  • Οζίδια
  • Ουλές

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΑΚΜΗΣ

Σήμερα υπάρχουν διαθέσιμες θεραπείες που είναι αποτελεσματικές τόσο για τη θεραπεία των υπαρχουσών βλαβών όσο και για την πρόληψη δημιουργίας νέων.

Οι περισσότερες θεραπείες για την ακμή απαιτούν 2-4 μήνες για να παρουσιάσουν εμφανή αποτελέσματα και περιλαμβάνουν:

• Τοπικές θεραπείες (ρετινοειδή, υπεροξείδιο του βεζοϋλίου, αζελαϊκό οξύ, νικοτιναμίδιο)
  • Αντιβιοτικά από του στόματος
  • Ισοτρετινοΐνη
  • Φωτοθεραπείες/ Θεραπείες Laser

Πέρα από τη φαρμακευτική βοήθεια, υπάρχουν ορισμένα βήματα που μπορείτε να ακολουθήσετε για την καλύτερη φροντίδα του δέρματος και την πιο αποτελεσματική αντιμετώπιση της ακμής:

• Αποφύγετε να πιάνετε συχνά το πρόσωπο σας ή να πειράζετε τα σπυράκια σας καθώς είναι πιθανό να προκληθεί περαιτέρω μόλυνση.
  • Επιλέξετε καθαριστικά προσώπου και προϊόντα ντεμακιγιάζ με βάση το νερό, κατάλληλα για ακνεϊκές επιδερμίδες.
  • Χρησιμοποιήστε ειδικές για δέρματα με ακμή κρέμες για ενυδάτωση και αντηλιακή προστασία.
  • Αν η παρουσία της ακμής έχει αντίκτυπο στη ψυχολογία σας, θα μπορούσατε να ζητήσετε τη στήριξη των οικείων σας ή την βοήθεια ενός ειδικού (ομάδες υποστήριξης, ψυχολόγος).
  • Παρακολουθείστε αν η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων και προϊόντων υψηλού γλυκαιμικού δείκτη (ζάχαρη, λευκό ψωμί, λευκό ρύζι, κ.λπ.) σας δημιουργεί εξάρσεις. Σε κάθε περίπτωση, συμβουλευτείτε το γιατρό σας προτού προβείτε σε διατροφικές αλλαγές.

Η ιατρός Μαρία Τσικελούδη εστιάζει σε εξειδικευμένες θεραπευτικές λύσεις για άμεση και ασφαλή αντιμετώπιση της ακμής, ανάλογα με τη μορφή, την έκταση αλλά και την ένταση της. Είναι σημαντική η έγκαιρη και αποτελεσματική αντιμετώπιση της ακμής για την αποφυγή δημιουργίας ουλών.