ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΣΥΦΙΛΗ

Η σύφιλη είναι ένα μεταδιδόμενο νόσημα που προκαλείται από το βακτήριο Treponema pallidum. Ο χρόνος επώασης της νόσου κυμαίνεται από 10 έως 90 ημέρες και προσβάλλει εξίσου άνδρες και γυναίκες.

Έχει χαρακτηριστεί ως «ο μεγάλος μιμητής» λόγω των συχνών και διαφορετικών εμφανίσεων της.

Χωρίζεται σε τέσσερα κλινικά στάδια:

• Πρωτογόνος σύφιλη
• Δευτερογόνος σύφιλη
• Λανθάνουσα σύφιλη
• Τριτογόνος σύφιλη

Όσο βρίσκεται στα πρώτα της στάδια η νόσος μπορεί να αντιμετωπιστεί εύκολα και να θεραπευτεί οριστικά. Σε διαφορετική περίπτωση, μπορεί να προκαλέσει σοβαρά προβλήματα στην υγεία του ασθενούς.

ΣΥΜΠΤΩΜΑΤΑ ΣΥΦΙΛΗΣ

Τα συμπτώματα της σύφιλης διαφέρουν ανάλογα με το στάδιο στο οποίο βρίσκεται η νόσος. Πιο αναλυτικά:

1" ΣΤΑΔΙΟ

Στο στάδιο αυτό εμφανίζεται μια πληγή που ονομάζεται σκληρό έλκος και συνήθως δεν παρουσιάζει ούτε κνησμό, ούτε πόνο. Το συφιλιδικό έλκος εκδηλώνεται κατά βάση στο σημείο από το οποίο εισήλθε το βακτήριο στον οργανισμό και μερικές φορές η πληγή δεν γίνεται αντιληπτή αφού μπορεί να βρίσκεται στον κόλπο, το ορθό έντερο ή το στόμα. Παρουσιάζεται περίπου 3 εβδομάδες μετά την μόλυνση και μπορεί να επουλωθεί χωρίς να θεραπευτεί μέσα σε ένα διάστημα 6 εβδομάδων. Μία εβδομάδα μετά την εμφάνιση του έλκους οι γειτονικοί λεμφαδένες διογκώνονται, χωρίς όμως να πονούν.

2" ΣΤΑΔΙΟ

Εκδηλώνεται περίπου 4-10 εβδομάδες μετά τη στιγμή της αρχικής μόλυνσης με την εμφάνιση ενός κοκκινωπού εξανθήματος στον κορμό και στη συνέχεια στις παλάμες και τα πέλματα.

Το στάδιο αυτό περιλαμβάνει και άλλα συμπτώματα, όπως πυρετό, πονοκέφαλο, πόνους στους μύες και τις αρθρώσεις, πρηξίματα στους λεμφαδένες και αλωπεκία.

Στα γεννητικά όργανα παρουσιάζονται βλάβες που μοιάζουν με μυρμηγκιές και ονομάζονται «πλατέα κονδυλώματα».

ΛΑΝΘΑΝΟΥΣΑ ΣΥΦΙΛΗ

Εάν τα παραπάνω συμπτώματα δεν αντιμετωπιστούν εγκαίρως, τότε η νόσος προχωράει στο στάδιο της λανθάνουσας σύφιλης όπου δεν εκδηλώνονται πια συμπτώματα. Η φάση αυτή μπορεί να διαρκέσει για χρόνια χωρίς να εμφανιστούν ξανά συμπτώματα, μπορεί όμως και να προχωρήσει στο 3ο στάδιο.

3" ΣΤΑΔΙΟ

Είναι δυνατόν να εμφανιστεί σε διάστημα 3 έως 15 ετών μετά την αρχική μόλυνση στο 15-30% των ασθενών που δεν έχουν ακολουθήσει κάποια θεραπεία.

Σ’ αυτό το στάδιο μπορεί να προκύψουν βλάβες που δημιουργούν προβλήματα σε όργανα, όπως η καρδιά, ο εγκέφαλος, το συκώτι, τα αιμοφόρα αγγεία, τα κόκαλα, τα νεύρα και οι σύνδεσμοι.

Κατά τη διάρκεια του συγκεκριμένου σταδίου οι νοσούντες δεν είναι μολυσματικοί.

ΣΥΓΓΕΝΗΣ ΣΥΦΙΛΗ

Τα μωρά που γεννιούνται από μητέρες που πάσχουν από τη νόσο, είναι πιθανό να μολυνθούν μέσω του πλακούντα ή κατά τη διάρκεια του τοκετού. Τα δύο τρίτα των νεογνών γεννιούνται χωρίς συμπτώματα. Ωστόσο, σε ορισμένες περιπτώσεις παρουσιάζουν εξανθήματα στα πέλματα ή τις παλάμες, ηπατοσπληνομεγαλία, νευρική σύφιλη, πνευμονοπάθεια. Η έγκαιρη θεραπευτική αντιμετώπιση είναι απαραίτητη για να αποφευχθεί η εξέλιξη της σε όψιμη συγγενή σύφιλη με κώφωση αλλά και δυσμορφίες στη μύτη και τα δόντια.

ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΣΥΦΙΛΗΣ

Ο βασικός τρόπος θεραπείας του νοσήματος είναι με τη χορήγηση πενικιλίνης. Αν οι ασθενείς είναι αλλεργικοί στην πενικιλίνη, τότε χορηγούνται άλλα αντιβιοτικά, όπως:

• Κεφτριαξόνη
• Δοξυκυκλίνη
• Αζιθρομυκίνη

Η δοσολογία καθώς και ο τρόπος χορήγησης της αγωγής – από τους στόματος, ενδομυϊκά ή ενδοφλέβια – εξαρτάται από το στάδιο της νόσου στο οποίο βρίσκεται ο εκάστοτε ασθενής.

• Να λαμβάνονται προφυλάξεις κατά τη διάρκεια της ερωτικής επαφής
• Αν παρατηρήσετε εξανθήματα, ερεθισμούς ή έλκη στην περιοχή των γεννητικών οργάνων, επισκεφθείτε άμεσα έναν δερματολόγο - αφροδισιολόγο.

Με γνώμονα την εξέλιξη της νόσου και στόχο την άμεση αντιμετώπιση της, η ιατρός Μαρία Τσικελούδη ακολουθεί τη θεραπευτική μέθοδο που ανταποκρίνεται καλύτερα στην περίπτωση του κάθε ασθενούς.